Je huisstijl aanpassen: welke info bezorg je aan de grafisch vormgever?

Hey, we willen graag onze website een nieuwe look & feel geven. Niks groot hoor. Enkel een paar summiere aanpassingen. Dat was een vraag die ik een paar weken geleden kreeg. Ik zei ja. Klant blij. Ik iets minder. Want behalve die vraag, kreeg ik nog amper input. En dat snap ik hoor. Want in godsnaam, wat heeft een vormgever nou precies van je nodig? Wel, dat som ik hier even op. En zoals je ziet is het echt niet veel.

1. Waarom je huisstijl aanpassen?

Er kunnen verschillende redenen zijn om je huisstijl aan te passen: je wil je website in een moderner jasje steken, je wil meer bezoekers aantrekken of er is een verandering binnen je organisatie. Als vormgever, altijd fijn om de reden te weten. Hij kan hier dan op inspelen.

2. Wie is je doelpubliek?

Wie wil je dat jouw website bezoekt? Stel je hierbij de ideale bezoeker voor: man/vrouw, leeftijd, opleidingsniveau, functie … Normaal gezien heb je deze info al. Maar heb je dat niet, denk er dan nu over na.

Voor een zakenman van 50 jaar zal je allicht een andere stijl ambiëren dan voor een twintiger die voor een vzw werkt.

3. Je logo

… of logo’s als je verschillende versies hebt. De Vlaamse overheid heeft dat bijvoorbeeld

Oh ja, bezorg je logo in een .eps-formaat. Geen .jpg of .png. Met een .eps heeft je vormgever alle vrijheid. Hij kan het logo vergroten en verkleinen naar wens zonder kwaliteitsverlies. Met een .png of .jpg is dat wel het geval.

4. Inspiratie

Een grafisch vormgever kent zijn vak, maar hij is geen helderziende. Vind je een bepaald lettertype mooi, een kleurencombinatie zeer geslaagd of is die ene fotofilter bijzonder? Maak een printscreen en sla die op in een moodboard. De online tool Pinterest is hiervoor heel handig of hou gewoon alles bij in een Word-document. Vertel ook bij alles dat je hebt verzameld waarom je het bijhoudt. Zo neemt de vormgever een kijkje in je hoofd en leert hij beter aanvoelen wat je graag ziet en wat minder.

5. Je lettertype

Elke organisatie gebruikt in al haar communicatie hetzelfde lettertype. Bezorg de font aan je vormgever. Weet je dat niet? Dan wordt het eens hoog tijd dat je je huisstijlhandboek opvraagt.

En neen, voor een buitenstaander is het een moeilijke klus om te achterhalen wat jouw lettertype is. Er bestaat inderdaad online software die claimen dat ze jouw font kunnen raden door een foto van een stuk tekst op te laden. Maar je bent nooit 100% zeker.

6. Je kleuren

Net zoals het lettertype, heeft elke organisatie zijn eigen kleur of kleurencombinatie. Die info staat normaal gezien ook je huisstijlhandboek.

En dat is het … Met bovenstaande info kan je vormgever aan de slag. Mijn suggestie? Verzamel bovenstaande info, inclusief je huisstijlhandboek, in een map. En bezorg die aan je ontwerper voor de start van de opdracht. Een vlotte start van de samenwerking gegarandeerd.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *