Wat jij kan leren van Postcrossing rond leden- en of klantenbinding? Heel veel. Neem een pen en papier en teken het avontuur van jouw klanten of leden rond jouw product of dienst. Hierdoor zal je communicatie nog doeltreffender zijn.
Een paar maanden geleden ontdekte ik een heel toffe hobby: Postcrossing. Het concept is eenvoudig, maar geniaal. Zeker voor een postkaartliefhebber zoals ik. Maar Postcrossing is meer dan alleen maar een kaartje opsturen naar een vreemde. Het is een heel avontuur. En uit dat avontuur kan jij als ceo, voorzitter of verantwoordelijke heel wat leren rond leden- of klantenbinding.
Een account aanmaken, adres aanvragen en een kaartje opsturen. Zo simpel is Postcrossing. Maar voor mij is het meer dan dat.
Ik registreerde me op het platform begin november. De winkels waren toen nog gesloten door de corona-maatregelen. Gelukkig had ik nog een paar postkaarten liggen. Maar toen de winkeldeuren weer opengingen, was mijn eerste halte De Slegte. Ik kocht daar zeker 50 verschillende postkaarten. Voor ieder wat wils. Wat heb ik genoten van mijn dagje in Gent.
Vervolgens vroeg ik een adres aan: Singapore. Op het profiel las ik dat de persoon graag kaarten had van dieren en graag wilde weten wat mijn motto was. Na een paar minuten wikken en wegen, zond ik hem een kaartje met een vos erop. Mijn motto? Geniet van de kleine dingen des levens.
Het postkantoor is ongeveer 2 km van mijn deur. Maar ik neem niet de wagen om het kaartje snel, snel te posten. Neen, ik trek mijn wandelschoenen aan, stippel een wandeling uit waarbij de postbus op mijn route ligt, en hop ik ben weg.
Een anderhalf uur later ben ik terug thuis. De wandeling heeft deugd gedaan. Nu wachten tot Postcrossing laat weten dat mijn kaartje is toegekomen.
Een kleine maand later is het zover. En ik krijg ook meteen een berichtje van de ontvanger dat hij heel blij is met het kaartje en hij vertelt mij ook zijn motto. Het platform laat me weten dat ik binnenkort een kaartje terug mag verwachten.
Een paar dagen later ligt er inderdaad een kaartje in de bus. Van Australië. De afzender vertelt me over haar woonplaats en de alligators die daar leven. Ik ben ontzettend blij. En ook mijn vriend vindt het enorm leuk.
Op een paar weken tijd heb ik gereisd van Singapore, langs de Schelde waar ik woon naar Melbourne. En dat vanuit mijn kot.
Zo zie je maar, hoe eenvoudig het concept van Postcrossing ook is, voor mij was het veel meer dan dat. Voor mij was het een klein avontuur: van het meest geschikte kaartje vinden, over de wandeling naar de postbus tot een kaartje terugkrijgen. Een avontuur dat ik een zeer warm hart toedraag.
Heb je als directeur, ceo, voorzitter of verantwoordelijke zelf al eens stilgestaan hoe jouw leden, klanten, studenten … jouw product of dienst ervaren? Hoe ziet hun avontuur eruit? Heb je dat ooit eens laten uittekenen zoals mijn sketchnote? Zo niet, dan wordt dat dringend tijd.
Door dat op papier te zetten, ontdek je pas alle voordelen die jouw product of dienst biedt, hoe jouw publiek hiertegenover staat, de persoonlijke waarden die ze eraan koppelt, welke emoties ze erbij voelt … Je zal leren dat hun avontuur voor jou nog onbekend terrein is.
En door elke stap van hun avontuur visueel te vertalen, zal jouw communicatie nog gerichter en doeltreffender zijn. Waardoor jouw klanten of leden jouw organisatie nog een warmer hart toedragen.