Kat adopteert hond: 5 jaar later

Kat adopteert hond

5 jaar geleden ontwierp ik een postkaartenreeks die ik verkocht aan iedereen die er wou. Het verdiende geld doneerde ik aan een dierenasiel in Gent. Dit is het verhaal van ‘Kat adopteert hond’.

Het was toen een heel mal idee waar ik meer dan 100% ben voor gegaan. En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Meer zelfs, nu 5 jaar later pluk ik er nog altijd de vruchten van. Ik ben daar ongelofelijk blij mee.

Hoe ben ik op het idee gekomen?

Ik werk al verschillende jaren als grafisch vormgever en redacteur en ik wou meer over marketing weten. Mijn eerste reflex was om mij in te schrijven voor een opleiding. Maar de opleidingen die ik vond, waren ofwel te basic ofwel te duur.

Na analyse van een lesprogramma van een graduaat in marketing, besloot ik dat ik alles zelf kon leren via Youtube, lezen van blogs, advies vragen aan mijn netwerk … Zo groeide het idee om zelf een campagne op te starten.

Omdat ik er niets wou aan verdienen, besloot ik om geld in te zamelen voor een goed doel. Ik kan een beetje tekenen, ik hou van dieren en ik ben dol op postkaarten. Voilà: de knoop om kattenportretten te schilderen en te verkopen als postkaarten was zo doorgehakt.

Hoe ben ik te werk gegaan?

In een notendop:

  1. Ongeveer één maand het idee laten kiemen en met een paar vrienden erover gepraat. Gelukkig kreeg ik van iedereen steun.
  2. 6 kattenportretten geschilderd op A4-formaat, ingescand, bewerkt in Photoshop en naar een drukker gestuurd. 50 sets besteld (= 11 postkaarten per set).
  3. Prijs bepaald per set. Ik kwam aan 20 euro (inclusief verzendkosten).
  4. Raad gevraagd aan de Vlaamse overheid over wat wettelijk toegelaten is. Dat viel allemaal heel goed mee.
  5. Op Youtube geleerd hoe je een eigen WordPress-website maakt.
  6. Op Youtube geleerd hoe je een webshop bouwt.
  7. Promotie maken online.
  8. Elke dag mail checken en hopen dat er een setje is verkocht.

Wat was het resultaat?

Een bescheiden resultaat, maar ik ben er toch fier op. Ik heb ongeveer 200 euro geïnvesteerd (hosting en drukkosten) en ik heb 600 euro gestort aan het dierenasiel. In totaal ben ik zo’n 6 maanden bezig geweest aan deze campagne.

Wat heb ik eruit geleerd?

  • Een netwerk hebben is belangrijk. Vooral collega’s, vrienden en kennissen hebben een set postkaarten gekocht. Zij kennen me persoonlijk en ik vermoed dat dat een belangrijke, overtuigende factor is.
  • Vraag expliciet om je Facebook-post te delen. Veel mensen uit mijn netwerk hebben dat ook gedaan, waardoor ik toch een paar sets heb verkocht aan mensen die me niet kenden.
  • Check de kalender van Internationale dagen. Zo bestaat er een Internationale Kattendag. Een mooi moment om mijn actie in de kijker te zetten.
  • Ik vond het gemakkelijker om mijn actie te promoten op Facebook omdat ik daar toch meer onder vrienden ben. Maar op Internationale Kattendag heb ik ook wat reclame gemaakt op LinkedIn. De post die ik daar publiceerde was wel anders dan die op Facebook. Meer gericht op de campagne dan op de pure verkoop. En ook dat heeft geholpen.

En nu 5 jaar later?

Nu blijkt het vooral een mooi verhaal. Soms duiken mijn kaartjes nog eens op en af en toe krijg ik de vraag van iemand hoe ik dat precies heb aangepakt. Altijd fijn om mee te maken!

Vooral mensen die op zoek zijn om zelf iets op te starten, horen graag hoe ik dit gerealiseerd heb. Het is voor hen een goede test om hun idee / product te lanceren zonder risico. Lukt het niet? Niks verloren. Lukt het wel: dan hebben ze meteen expertise opgebouwd in hun markt en hebben ze alle vertrouwen om door te zetten.

Het kriebelt ook om dit nog eens te doen. Misschien volgend jaar of zo? Mocht het zijn dat je wil samenwerken met mij, laat dan gerust een reactie achter!

P.S. ik ben meer een hondenpersoon dan een kattenpersoon. Maar katten zijn gemakkelijker om te tekenen. ^⁠_⁠^

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *